Ptaki i szympansy nad rzeką Gambia

Wstajemy o 7:00. Szybki poranny prysznic i śniadanie. Tradycyjne bagietki z czekoladą. Dodatkowo omlet. Dzisiejszy plan to ptaki i szympansy nad rzeką Gambia.

Rejs po rzece Gambia

Około 8:00 wypływamy w rejs po rzece Gambia. Jest piękne światło. Już na początku są dwie sowy – puchacze mleczne. Później zimorodki, łowce i różne czaple. Na drzewach siedzą palmojady, a w wodzie nurkują wężówki afrykańskie. Jest super, więc trzy godziny mijają w mgnieniu oka.

Ptaki w Gambii - czapla modronosa
Ptaki w Gambii – czapla modronosa

Widzimy też zdechłego pytona. Ale nie widzimy hipopotamów, które teoretycznie mieliśmy podczas tego rejsu zobaczyć. Jest chyba po prostu za dużo wody. Mimo wszystko bardzo mi się podoba.

Szympansy nad rzeką Gambia

Po powrocie odpoczywamy chwilę w cieniu drzew. Zostawiam ciuchy do prania i wypijam piwo. Zjadamy lunch i ruszamy na drugą wycieczkę. Tym razem na jedną z wysp, gdzie żyją szympansy. Płyniemy łódką, zwaną promem na drugi brzeg rzeki Gambia, a później kilkadziesiąt kilometrów jedziemy do Kuntaur. Tu wypożyczamy łódkę i płyniemy podglądać szympansy, które żyją na kilku wyspach rzeki Gambia. Zostały tu przywiezione i zaadoptowały się na wyspach. Jest ich sporo. Kilkadziesiąt małp na każdej z trzech wysp. W sumie ponad 140. Ciekawy jestem, czy prowadzący od 1979 roku projekt przywrócenia szympansów w Gambii (Chimpanzee Rehabilitation Project) ludzie zamierzają je przesiedlić również do innych miejsc w Gambii.

Szympans w Gambii

Mam okazję zobaczyć kilka szympansów. Siadają na wystających z gęstego lasu gałęziach i pniach. Czasem pośród traw. Nie jest łatwo zrobić zdjęcie, bo łódka bardzo się kołysze. Ale ich obserwacja jest naprawdę mega. Mieliśmy na to chyba ze dwie godziny. Nie wiem, czy zrobiłem dobre zdjęcie. Tak, czy inaczej sam fakt bycia tu był fajny. Ciekawe urozmaicenie pobytu w Gambii.

Janjanbureh

Spływamy do wioski. Powoli robi się ciemno. Wracamy w kierunku przyprawy promowej do Janjanbureh. Liczymy na to, że prom jeszcze pływa. Cierpliwie czekamy. Ktoś mówi, że załapiemy się na ostatni rejs. Po niemal godzinie widać światła odpływającego z przeciwległego brzegu promu. Po chwili jest po naszej stronie.

Zamieszanie. Wyładunek. Załadunek. Ciemność. Hałas. Tysiące latających owadów. Wątłej jakości prom zabiera nas na wyspę i po paru chwilach jesteśmy w lodży. Zdążyliśmy na kolację.

Żeby nie było nudno idziemy jeszcze na miejscową imprezę. Bierzemy ze sobą aparaty, co może nie jest najlepszym pomysłem. Impreza odbywa się w niemal całkowitej ciemności na świeżym powietrzu. Trzech chłopaków puszcza głośną muzykę, bawiąc się w miksowanie i didżejkę. Kilku chłopaków siedzi na krzesłach. Część pali trawkę. Więcej chętnych zbiera się przed wejściem na imprezę niż na jej terenie. To pewnie dlatego, że za wejście trzeba zapłacić.

Sóweczka sawannowa w Gambii

Muzyka jest tak głośna, że głośniki nie wytrzymują. My wytrzymujemy pół godziny i wychodzimy. Po drodze do lodży robimy zdjęcia z dziewczynami, które nas zaczepiają. I w pewnym momencie słyszymy sóweczkę. Nie możemy w to uwierzyć. Jest sowa! Biegniemy po obiektywy i statywy. Ptak cierpliwie na nas czeka. Ale niestety zacina mi się aparat. Zdjęcia robi tylko Łukasz. Ja próbuję trochę później, ale ewidentnie, coś jest nie tak z aparatem. Sowa cierpliwie mimo wszystko pozuje mi to zdjęcia. Przed snem wypijamy jeszcze po piwie przy barze, gdzie nie ma nic i dobrze po północy zaszywamy się w mało przyjemnych domkach, wybijając wcześniej robaki i przypędzając z nich żaby.

Pamiątki z Afryki

Pamiątki z Afryki możesz kupić w wielu miejscach podczas podróży: na targach, bazarach, w sklepach, w hotelach i od ulicznych sprzedawców. Jeśli jednak zapomniałeś albo nie miałeś wystarczająco miejsca w bagażu – zapraszam do mojego afrykańskiego sklepu z oryginalnymi pamiątkami z Afryki. Znajdziesz w nim również z pamiątki z Gambii. Kupisz oryginalne maski, rzeźby afrykańskie, drewniane naczynia, figurki zwierząt, kosmetyki, kawy i mnóstwo niepowtarzalnych afrykańskich dekoracji.

Sklep Szczyty Afryki pionowa informacja

Zdjęcia i wspomnienia z podróży do Gambii

Zdjęcia z tej podróży znajdziesz w galerii zdjęć z podróży do Gambii. Wszystkie odcinki tej relacji z podróży możesz przeczytać na blogu z podróży do Gambii.