Na Azorach z dzieckiem

Podróż na Azory z małym dzieckiem

Czy podróż na Azory z małym dzieckiem ma sens? Oczywiście, że tak! To jeden z najlepszych pomysłów na jaki możecie wpaść, gdy myślicie o dalszej podróży z małym dzieckiem. Trudno znaleźć argument, aby w taką podróż się nie wybrać. Skąd o tym wiem?

Na przełomie maja i czerwca 2019 wybraliśmy się z Mateuszem na Azory na wyspę São Miguel. Mati miał nieco ponad dwa lata. Nie była to nasza pierwsza daleka podróż, ani pierwszy lot samolotem. Byliśmy już wcześniej na Mauritiusie, we Włoszech i w Szkocji. Podróżowaliśmy też z namiotem po Polsce (Karkonosze), Słowenii i Niemczech.

Wszystkie wyjazdy wspominaliśmy bardzo dobrze, więc postanowiliśmy jeszcze przed szczytem sezonu wakacyjnego spędzić razem około dziesięciu dni na Oceanie Atlantyckim.

Podróż na Azory z małym dzieckiem

Bilety lotnicze na Azory

Bilety lotnicze na Azory najlepiej kupić ze sporym wyprzedzeniem. Za bilet z Polski z przesiadką w Lizbonie zapłacicie z pewnością nie więcej niż 700 zł, o ile oczywiście kupicie je wcześniej. Nasze bilety kupione 9 miesięcy przed podróżą kosztowały około 670 zł za osobę (bez nadawanego bagażu). Dokupiliśmy jeden duży bagaż nadawany (z 23 kilogramowym limitem), w który bez problemu spakowaliśmy wszystko, co konieczne. Zapłaciliśmy za to dodatkowo około 400 zł.

Oprócz tego Mateuszowi przysługiwała możliwość zabrania wózka spacerowego. My zamiast wózka wzięliśmy nosidełko marki Deuter, które w takiej podróży naszym zdaniem jest zdecydowanie lepszym wyborem niż wózek.

Aby dostać się samolotem na São Miguel można również kombinować z połączeniami realizowanymi przez tanie linie lotnicze, na przykład Ryanair, czy EasyJet z Berlina. My wybraliśmy jednak podróż tradycyjnymi liniami TAP Portugal.

Podróż na Azory z małym dzieckiem. Co warto zobaczyć na Azorach?

Gdybym miał zarekomendować miejsca, które warto zobaczyć na Azorach na wyspie São Miguel mógłbym się ograniczyć do punktów widokowych, których jest niezliczona liczba. Te najważniejsze we wschodniej części wyspy to: Miradouro do Pico dos Bodes, Miradouro da Serra da Tronqueira, Miradouro da Ponta do Sossego, Miradouro do Pôr-do-Sol, Miradouro da Borda da Ladeira i Miradouro da Despe-te que Suas.

W centralnej i środkowej części São Miguel warto poszukać tych punktów: Miradouro de Santa Iria, Miradouro do Pico da Barrosa, View over the Lagoa do Fogo i Parque de Lazer Poço Largo.

Gdy wybierzecie się do zachodniej części wyspy nie możecie ominąć: Miradouro do Porto das Capelas, Viewpoint of Whales of the Chapels, Mosteiros Beach, Miradouro da Ponta do Escalvado, Miradouro da Vista do Rei, Miradouro do Cerrado das Freiras, Miradouro da Grota do Inferno i Coal Peak Viewpoint.

Na São Miguel warto też zobaczyć wodospady. My widzieliśmy trzy: Salto do Cabrito, Salto do Farinha i wodospad w Parque Natural Ribeira dos Caldeirões. Moim zdaniem najbardziej spektakularny, chociaż chyba nie najbardziej popularny to Salto do Cabrito. Jeśli zdecydujecie się zobaczyć ten wodospad i będziecie mieli do dyspozycji samochód nie wahajcie się zjechać z potężnej góry na dół. Na dole, tuż obok wodospadu jest parking, a niewiele osób o tym wie.

Przy wodospadzie w Parque Natural Ribeira dos Caldeirões
Z Mateuszem przy wodospadzie w Parque Natural Ribeira dos Caldeirões

Trekkingi z dzieckiem na wyspie São Miguel

Jeśli ktoś lubi wędrować koniecznie trzeba wybrać się na trzy trekkingi. Pierwszy z nich to spacer nad jezioro Lagoa do Fogo. W pół godziny zejdziecie z punktu widokowego Miradouro da Lagoa do Fogo do jeziora. Jeśli chmury pozwolą (lepiej wcześnie rano!) widoki, które tam zobaczycie warte będą wysiłku wędrówki z nosidełkiem.

Drugi spacer to około dwugodzinna trasa dookoła jeziora Lagoa das Furnas. Trzeci trekking, który z nosidełkiem może zająć nawet około czterech godzin w dwie strony to przejście z Miradouro da Lomba do Vasco do punktu widokowego Miradouro da Vista do Rei. To chyba najładniejsza trasa trekkingowa na wyspie ze wspaniałymi widokami na Lagoa das Sete Cidades. Przejścia tej trasy w odwrotnej kolejności nie polecam, bo na parkingu przy Miradouro da Vista do Rei można parkować maksymalnie 20 minut, a miejsc jest niewiele.

Najlepsze miejsce na obserwację wschodu słońca z panoramą całej wyspy São Miguel to Coal Peak Viewpoint. Natomiast jeśli chcecie podziwiać zachody słońca to zdecydowanie polecam miejsce sąsiadujące z tym, gdzie nocowaliśmy, czyli: Miradouro da Borda da Ladeira.

Podróż na Azory z małym dzieckiem. Pogoda na wyspie São Miguel

Pamiętajcie, że Azory to środek Oceanu Atlantyckiego i pogoda na wyspie São MIguel jest bardzo kapryśna. Najlepszym okresem na podróż jest maj i czerwiec, kiedy pochmurnych i bardzo deszczowych dni jest już nieco mniej. Wyspy są zielone. Turystów jest jeszcze niezbyt wielu. Dzięki temu na punktach widokowych i na trasach trekkingowych często będziecie sami. Ja bardzo lubię takie warunki.

Mimo wszystko niech Was nie zmyli ten opis. W dalszym ciągu spodziewajcie się chmur i deszczu. Nie ma co się zrażać. Czasem wystarczy pojechać w inną część wyspy i pogoda może być diametralnie inna. Czasem nawet wystarczy poczekać i na przykład po godzinie pojawi się piękne słońce albo tęcza.

Podróż z dzieckiem na Azory

Najładniejsze miejsce na Azorach

Najładniejsze miejsce na Azorach to moim zdaniem okolice Lagoa das Sete Cidades. I to chyba nie tylko moje zdanie. Przepiękne jeziora w wulkanicznej scenerii. Wspaniałe kwiaty. Zieleń. Gdy pogoda dopisze warto wybrać się na wędrówkę pomiędzy punktami widokowymi Miradouro da Lomba do Vasco i Miradouro da Vista do Rei. Wczesnym rankiem, gdy nie ma jeszcze tłumów nie można też opuścić najlepszego punktu widokowego na jeziora: Miradouro da Grota do Inferno.

Wypożyczenie samochodu na Azorach

Zdecydowanie najlepszym pomysłem na podróżowanie po Azorach, a w szczególności po wyspie São Miguel jest wypożyczenie samochodu. Dla trzech osób zdecydowanie wystarczy samochód „ekonomiczny”, czyli pojazd wielkości Forda Fiesty. Mieliśmy do dyspozycji Renault Clio. Za wypożyczenie takiego samochodu w opcji ze zwrotem udziału własnego w wypożyczalni Ilha Verde zapłaciliśmy 217 euro. Dodatkowo w wypożyczalni trzeba opłacić koszt wynajęcia fotelika dziecięcego (pamiętajcie, aby fotelik zarezerwować razem z samochodem) w wysokości około 50 euro. Samochód rezerwowaliśmy w wypożyczalni Ilha Verde za pośrednictwem serwisu Auto Europe. Korzystałem z niego już kilka razy (Sardynia, RPA). Wydaje mi się, że to dobry sposób na porównanie cen kilku wypożyczalni.

Podróż z dzieckiem na Azory - samochód
Samochód z wypożyczalni na Azorach

Noclegi na Azorach

Noclegi na Azorach najlepiej zarezerwować za pośrednictwem jednej z platform rezerwacyjnych takich jak Booking.com, czy Airbnb. My korzystaliśmy z serwisu Airbnb. Pobyt na wyspie São Miguel podzieliliśmy na dwie części. Pierwsze cztery noce spędziliśmy na północnym wschodzie wyspy São Miguel w pięknie położonej Vizinha’s Sunset Cottage w miejscowości Santo Antonio de de Nordestinho. To miejsce polecam zdecydowanie. Lokalizacja jest rewelacyjna. Tuż obok znajduje się świetny punkt widokowy, z którego można podziwiać zachody słońca. Oprócz tego w domu jest wszystko, co potrzebne, aby pobyt był wystarczająco komfortowy. Do dyspozycji otrzymaliśmy również łóżeczko dziecięce bez dodatkowych kosztów. Właściciel był bardzo pomocny podczas planowania podróży i również w trakcie samego pobytu. Za pobyt (cztery noce dla dwóch dorosłych osób i jednego dziecka) zapłaciliśmy 1 630 PLN.

Zachód słońca na Azorach
Zachód słońca w Santo Antonio de Nordestinho

Drugie miejsce, w którym spędziliśmy następnych pięć nocy nie było już tak ładnie położone. To po prostu duży pokój do wynajęcia w domu przy rodzinie w miejscowości Capelas. W serwisie Airbnb znajdziecie je pod nazwą Amazing Room & Relax View. Dla mnie osobiście nie było to do końca komfortowe, ale nie mam też powodów do narzekania. Tu również dostaliśmy łóżeczko dla Mateusza. Za pobyt (pięć nocy dla dwóch dorosłych osób i jednego dziecka) zapłaciliśmy 1 250 PLN.

Pamiątki z Azorów

Jakie pamiątki można przywieźć z Azorów? Oczywiście, co kto lubi. Ja przywiozłem pyszne dżemy owocowe, które kupiłem w supermarkecie w Capelas.

Jest oczywiście sporo turystycznych masowych pamiątek, typu breloczki, kubeczki, koszulki, maskotki itd. Najwięcej na pewno kupicie w sklepach z pamiątkami w Ponta Delgada. Coś ciekawego z pewnością możecie znaleźć na pokazowej plantacji ananasów Augusto Arruda Pineapple Plantation, czy w jednej z kilku herbaciarni, takich jak: Gorreana Tea Factory.

Pamiątki z Azorów – Mateusz na plantacji ananasów

Jedzenie na Azorach

Co jeść na Azorach? Owoce? Oczywiście. Banany, arbuzy, jabłka, pomarańcze, czy brzoskwinie kupicie w małych sklepikach w małych miasteczkach (tych sklepików nie ma zbyt wiele), w dużych supermarketach w większych miastach (na przykład Capelas, Ribeira Grande, Ponta Delgada, czy Povoação) i w obwoźnych punktach, czyli niewielkich dostawczakach, które odwiedzają niektóre małe miasteczka. Owoce są nieco droższe niż te, które kupimy w Polsce.

Jeśli chodzi o zaopatrzenie, myślę, że w dużych miastach dostaniecie to, co niezbędne podczas podróży z małym dzieckiem. W małych miasteczkach sklepów jest niewiele i ich zapatrzenie nie jest aż tak bogate, jak zaopatrzenie sklepów w Polsce.

Miłośnicy stołowania się w restauracjach mogą być nieco zawiedzeni, bo poza Ponta Delgada naprawdę dobrych restauracji dużo nie ma. Jest trochę zwykłych pizzerii i barów oferujących jedzenie typu fast-food. W małych miasteczkach są też niewielkie bary. Jedzenie w nich jest stosunkowo tanie (obiad kosztuje nie więcej niż około 12 euro), ale niezbyt dobre. Najlepszą restauracją, w której jedliśmy serwującą pyszne jedzenie jest 4 Plátanos. Na lody polecam La Gelateria w Ponta Delgada. Lody tej firmy można też kupić w mobilnych punktach przy niektórych punktach widokowych.

Miłośnikom grillowania polecam zaopatrzenie się w węgiel i potrawy na grilla w większych sklepach, bo przy praktycznie każdej atrakcji i każdym punkcie widokowym znajdują się przygotowane stanowiska do grillowania, z których korzystają mieszkańcy São Miguel i turyści.

Podróż na Azory z małym dzieckiem to bardzo dobry pomysł

No i na koniec raz jeszcze muszę powtórzyć. Podróż na Azory z małym dzieckiem to bardzo dobry pomysł. Gdybyście byli też zainteresowani wskazówkami dotyczącymi podróży z kilkumiesięcznym dzieckiem na Mauritius polecam też ten wpis z informacjami praktycznymi oraz moje wspomnienia z podróży na Mauritius.